Mijn missie is bijna voltooid! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu Mijn missie is bijna voltooid! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu

Mijn missie is bijna voltooid!

Door: Dinja!

Blijf op de hoogte en volg Stichting Kansen: Hart voor Tanzania

13 September 2009 | Nederland, Nijverdal

Lieve mensen,

De zomer is weer voorbij, Ganana en Anjile zijn weer veilig thuis aan het werk in Tanzania en kijken terug op een geweldig verblijf in Nederland, mede dankzij de mensen die zij hier ontmoetten. Mede dankzij jullie. Geweldig bedankt!!!

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, maar helemaal nieuw zal het niet zijn, want ik heb het al eens aangekondigd:

Mijn missie is bijna voltooid en het einde van het werk van Stichting "Hart voor Tanzania" is daardoor in zicht.


Pfff, het zijn maar een paar regeltjes, maar het komt deze keer niet erg makkelijk uit mijn vingers. Maandenlang ben ik hier al mee bezig, ben ik hier al over aan het denken geweest. Maar ik ben blij, ik ben trots op wat ik - dankzij u, jou en jullie!!! - heb bereikt, wat ik heb mogen doen in Tanzania.

Ondertussen heb ik in de afgelopen jaren ruim 70.000,- ingezameld en ik hoop dit bedrag nog op te schroeven naar Euro 100.000,-.. een geweldig bedrag om mee te "eindigen"..

Ik zal niet opnieuw financiële ondersteuning aanvragen bij Wilde Ganzen. De reden hiervoor is dat ik al veel meer bereikt heb dan ik ooit had durven dromen en dat het al met al niet altijd even eenvoudig is via deze organisatie. En laten we wel zijn: droom na droom kwam uit met dit project en er zijn al zoveel dove kinderen die naar school kunnen gaan, er is al zoveel meer gebouwd dan alleen die kleuterschool waar het mij in eerste instantie om ging. De kinderen kunnen nu doorstromen naar de basisschool en er wordt momenteel aan de laatste fase gebouwd van het praktijklokaal, zodat ze een vakgerichte opleiding kunnen krijgen. Helemaal geweldig, dat had ik allemaal nooit durven dromen.

Maar mijn visie op ontwikkelingswerk brengt mij tot het volgende: ik ben van mening dat je mensen kunt helpen, wanneer zij daarna vragen. Anders heeft het geen zin.. Wij Westerlingen weten echt niet alles beter, al denken wij dat vaak wel ;-) De vraag kwam vanuit Tanzania, Tanzanianen werkten mee, bouwden mee, de goederen werden daar gekocht om te bouwen; de lokale economie is hierdoor jarenlang gesteund. Het doveninstituut is gebouwd, er werken nu meer Tanzanianen dan buitenlanders en dat is nu net mijn kijk op ontwikkelingswerk: zij moeten het doen, zij moeten het werk voortzetten, met hier en daar een beetje hulp van ons.

Al met al voor mij reden om dit jaar nog af te maken, om deze laatste maanden van 2009 en wellicht nog een gedeelte van 2010 nog aktie te voeren om het praktijklokaal af te krijgen.

Ik vraag uw hulp hierbij. Bijgaand ziet u foto's van de kaarten die momenteel in de verkoop zijn. Jos Geskus en Petra de Kluiver hebben prachtige foto's gemaakt tijdens hun verblijf in Tanzania en deze heb ik laten drukken in zwart/witte ansichtkaarten. Alle sponsors krijgen deze van mij toegezonden binnenkort en zouden mij fantastisch helpen door bijv 5-10 setjes af te nemen en deze te verkopen in hun omgeving. Een setje met 8 schitterende foto-ansichtkaarten kost u maar 5,- Stimuleert u elkaar door hier onder aan het bericht te noteren hoeveel setjes u door mij toegezonden wilt krijgen om te verkopen/weg te geven? Ik stuur ze dan zsm naar u!

De Puzzelkrant (een initiatief en produkt van de heer Herman Beldman uit Rijsen) die een paar jaar huis aan huis verspreid werd, wordt vervangen door een glossy magazine, genaamd: Content Magazine. Ik ga hier samen met een paar mensen uit Rijssen aan werken, o.a. door artikelen te schrijven. Alle begin is moeilijk, dus we moeten even afwachten of het gaat lukken met de advertenties die verkocht moeten worden, maar het wordt een prachtig magazine met verhalen voor en uit deze regio, dus ik heb er alle vertrouwen in. In dit blad zal heel 2010 ook aandacht besteed worden aan de bijzondere ontmoetingen die ik had in/door Stichting "Hart voor Tanzania". Houd u brievenbus dus in de gaten..

Verder helpt de Jan Barbierschool door de kinderen met sponsorboekjes aan de slag te laten gaan. GEWELDIG! Ik had gehoopt dat andere scholen zich ook zouden aanmelden om deze aktie op zich te nemen, maar dat is niet gelukt.

Er zijn al zoveel akties, er zijn al zoveel goede doelen. En ik moet zeggen, dat is ook altijd mijn moeilijkheid geweest: ik hoef zelf niet zo nodig in de publiciteit (al is dat aldoor mijn vak geweest, PR, Voorlichting en Communicatie o.a. als medewerker op de afdeling Voorlichting van de gemeente Hellendoorn), maar ja, iemand moet het gezicht zijn van Stichting "Hart voor Tanzania", iemand moet een stem geven aan deze kinderen die veelal niet praten kunnen, iemand moet zien dat er geld komt voor deze verwaarloosde groep.

Ik heb het graag gedaan, met hart en ziel. Maar ik ben nu op een punt dat ik denk dat het goed is, dat het beter is dan ik ooit had gedacht had gehoopt. Moeilijk zal het zijn om los te laten, maar dat beloof ik nooit te doen, ik zal altijd vinger aan de pols houden bij het doveninstituut, bij deze kinderen!

Een raar bericht en nogmaals ik tik het met tranen in mijn ogen. Maar het is goed, ik kan niet tot in den treure doorgaan en wil niet tot vervelends toe bij mensen om geld vragen. Veel beproevingen heeft Robin in Tanzania, heb ik persoonlijk en het project al doorstaan door dit vrijwilligerswerk. Keuzes maken die soms enorm moeilijk zijn, maar dit is zijn leven, dit is grotendeels mijn leven. En dit kwam volgens mij niet zomaar op mijn pad, het was geen toeval, het viel mij toe. En dan kun je hard weglopen en geloof mij, ik heb dat best weleens geprobeerd, wanneer iemand weer iets negatiefs probeert te zeggen over het project of wanneer het tegenzit met de sponsoring. Maar ik geloof dat door u, door jou, door jullie, door het gebed, door de steun, door God het is gegaan zoals het is gegaan en dat het goed is:

Door alles heen, heeft de school het gered: de kleuterschool werd een basisschool en de basisschool werd een beroepsopleiding. Kinderen van 3 tot ca. 17/18 jaar zijn welkom en krijgen een nieuwe kans, dankzij u.

Denkt u deze laatste maanden nog aan het project? Ik houd u zeker op de hoogte en beloof u dat ik zal afsluiten (dat woord typen kost mij meer moeite dan u zich nu misschien kunt voorstellen) met een geweldig leuk concert, zoals u dat de afgelopen jaren van Stichting "Hart voor Tanzania" gewend bent.

Hoe dan ook, mijn hart zal blijven kloppen voor deze kinderen in Tanzania, dat beloof ik u!

Een lieve groet,
Dinja Konijnenbelt


ps de komende weken ben ik aan het rondreizen door Turkije. Mocht u mij willen bereiken, kan het dus evt zo zijn dat u niet meteen bericht krijgt.

  • 13 September 2009 - 17:57

    Willy De Koning:

    Lieve Dinja,

    je bent nog niet gestopt, maar alvast: HEEL ERG BEDANKT VOOR JE GEWELDIGE INZET! Je hebt fantastisch werk gedaan en ik hoop dat jouw droom blijft voortbestaan in Tanzania.

    Willy

  • 13 September 2009 - 19:59

    Mathieu:

    Lieve Dinja,
    Mijn definitie van Ontwikkelingssamenwerkingis mensen in het "Zuiden'te helpen het vooral zelf te doen. Natuurlijk is het een voorwaarde dat de vraag van hen komt.
    Soms is het goed even pas op de plaats te maken. Dat geeft ook weer ruimte tot zelfreflectie.
    Ook al stop je met Hart voor Tanzania na verloop van tijd kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Je pakt gewoon weer iets anders op.
    Voorlopig wens ik je alle rust je activiteiten af te ronden.
    groetjes,
    Mathieu

  • 14 September 2009 - 18:02

    Kirsten Torenbeek:

    Dinja, een goed en moedig besluit! Je hebt vele jaren je energie gegeven, vele levens waardevoller gemaakt. Dat dit project nu kan worden afgerond is juist een kroon op je werk (Zijn werk?) Gefeliciteerd!

  • 15 September 2009 - 19:52

    Lieke:

    hai dinja,
    ik zou je graag willen spreken naar aanleiding van je verslag. kun je me berichten waneer dat mogelijk is?
    groetjes,
    lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stichting Kansen: Hart voor Tanzania

www.stichtinghartvoortanzania.nl www.stichtingkansen.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 150470

Voorgaande reizen:

30 November 2002 - 30 November 2017

Fondswerving voor de bouw van een doveninstituut

01 Januari 1980 - 23 Februari 2014

Diverse reizen

Landen bezocht: