Anjile voor het eerst op Safari. In Nederland ;-) - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu Anjile voor het eerst op Safari. In Nederland ;-) - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu

Anjile voor het eerst op Safari. In Nederland ;-)

Door: Dinja!

Blijf op de hoogte en volg Stichting Kansen: Hart voor Tanzania

02 Juli 2009 | Nederland, Nijverdal

Lieve mensen,

Alweer een bericht en ik krijg er leuke reacties op, dus ik mail nog even weer van mij af, want wij maken vrij veel mee en sommige dingen zijn zo leuk dat ik ze gewoon even wil delen met wie er interesse in heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoe een moeder zich voelt wanneer haar kroost in bed ligt, maar waarschijnlijk komt het in de richting van hoe ik mij nu voel. ;-) Ik ga deze weken vrij laat naar bed, want wanneer zij op 1 oor liggen, is het toch ook wel even lekker om nog even alleen in de kamer te zitten, alvast hun eten voor te bereiden voor de volgende dag of even te internetten. Vandaar dat hier weer een verhaaltje komt ;-)

Vrijdagmorgen op visite bij - de wasstraat van - Erwin en Lydian Doctor. Ganana had met mijn schoonzusje de wasstraat al een keer van binnen bekeken en is er enthousiast over. Zo enthousiast dat hij halverwege wou uitstappen om een foto te maken ;-)

Daarna gingen wij via het kantoor van Wycliffe Nederland (bijbelvertalers) in Driebergen naar het huisje dat ik had gehuurd bij De Beekse Bergen. Bram van Grootheest, de directeur van de bijbelvertalers Nederland, stond ons eerst te woord, vertelde over het werk vanuit Nederland en vooral Ganana vond het helemaal geweldig omdat zij beiden de mensen kennen die naar Tanzania zijn uitgezonden (Ganana werkt op de administratie bij Wycliffe in Dar es Salaam). Speciaal voor Ganana dus dit bezoek, maar ook Anjile en ik vonden het goed te horen wat zij doen. Dank aan Bram voor de informatie!

Door naar het Dierenbos in Vinkel. Anjile is vrij verlegen en zegt niet zoveel. Maar toen zij mij uitgebreid bedankte en zei dat ze kon merken dat ik veel van haar moest houden dat ik dit voor hun geregeld had, pinkten wij allebei een traan weg. Voor mijn gevoel doe ik niet van alles helemaal geweldig voor ze, ik vind het zelf gewoon ook ontzettend leuk om dit te doen en ik wil dat ze er iets van meenemen, dat ze er iets van leren. Beiden hebben gestudeerd en ik merk dat ze veel dingen oppikken, veel dingen thuis ook willen proberen, bijv van wat ze hier op de scholen zien en horen. En als dat lukt, is deze vakantie extra geslaagd.

Mijn pa en ma en Liane kwamen tegen de avond en ik kan Ganana en Anjile niet veel blijer maken dan met een gewone Nederlandse maaltijd, dus maar aan de gehaktballen met rode kool en aardappels ;-) De volgende dag broodjes mee en jawel.. OP SAFARI (in de Beekse Bergen)! Hihi ik was er - net als Liane en mijn pa en ma - nog nooit geweest, maar helemaal bijzonder bleek het voor Anjile te zijn, want zij was ook in Afrika nog nooit op safari geweest.

Een kleine uitleg: naar een park gaan, kost voor een toerist (30-50 USD pppd) iets meer dan voor een Tanzaniaan, maar toch al gauw 15-20 USD (pppd voor een Tanzaniaan). Dat geven zij er echt niet aan uit en als je er niet vlakbij woont, kan het gebeuren dat je op je 26e voor het eerst op safari gaat, in Nederland.. hihi. Toch maar niet met de auto van mijn pa en ma door het park gaan rijden, maar de bus genomen. Dat was al plezierig voordat wij erin stapten: op de oude bussen staan namen als: "Zanzibar", "Nairobi" etc. :-)

Ganana was helemaal enthousiast toen hij een neushoorn zag!! Hij is een keer met mij mee op safari in Tanzania geweest, maar had nog nooit een neushoorn gespot. Nu dus wel, in Nederland. haha ik lach er nu alweer hardop om.. Olifanten, zebra's, giraffen, leeuwen etc etc.. alles voelde toch echt aardig Afrikaans... ;-) Helemaal toen Anjile ietswat paniekerig een mug begon dood te meppen.. Laten die arme beestjes bij ons nou geen malaria overbrengen en alleen maar muggebulten veroorzaken. Maar dat drong even niet tot haar door, dus ze voelde zich echt op safari! ;-)

Zondags nog lekker een dagje rustig aan gedaan, Jochem kwam gezellig langs en bleef eten, 's maandags via Haarlem weer naar de tandarts in Almelo. Eerst dus naar Haarlem, sightseeing en naar het NBG, wederom speciaal voor Ganana. Het Nederlands Bijbelgenootschap waar Joyce v/d Veen ons vriendelijk te woord stond en Ganana weer leuke ideeën opdeed. Dankjewel Joyce!

Meteen weer door naar het Tandtechnisch Laboratorium in Almelo waar Patrick Anjile nog een keer weer aan haar tand voelde ;-) en wij weer een afspraak maakten voor komende vrijdagmorgen. Tjonge, ik ben in mijn leven nog nooit zo vaak bij de tandarts geweest, maar het gaat vast heel mooi worden!

Maandagavond had ik een heldere ingeving en wou ik eindelijk eens wat aan mijn tuintje doen. Ganana vond een soort snoeischaar met kettingzaagje wel erg interessant en zo was ik 2 minuten later een hele boom kwijt... Tja, ik wou alleen een paar takken eraf... Nou ja, het eh tja, ziet er iets anders uit, hihi, maar groeit vast op een dag wel weer aan. Om zulke stomme dingen hebben wij dus dikke lol met elkaar ;-)

Dinsdag kwam Nienke uit Friesland op bezoek bij Ganana en Anjile. Ik ging werken en mijn ouders hebben weer samen met ze geluncht in mijn huis. Toch wel handig, zo naast de zaak van je ouders/broer te wonen ;-) 's Avonds met zijn allen weer aan tafel in mijn huis en Geerhard kwam met zijn Mercedes uit 1980 om ons op te halen voor een ritje. Ganana is helemaal enthousiast over de oude auto's die hier nog te zien zijn (vooral in de zomer, maar ok, dat dringt nog niet echt door, volgens mij ;-)). Dankjewel Geerhard!

Vandaag een dagje niksen voor Ganana en Anjile. Ik ging 's middags even met mijn ma naar mijn zus, even helemaal niets. Best lekker zo even ja. 't Is mij niet te druk, niet teveel of wat ook, maar ik kon nu na 3 weken wel merken dat het ook wel even lekker is om gewoon lekker Nederlands te kleppen met mijn ma en zus en Ganana en Anjile slapen een gat in de dag als ik ze hun zin laat gaan, dus ach, dan zullen ze het ook wel kunnen gebruiken ;-) Als ze mee naar mijn werk gaan, of we moeten er vroeg uit, wil ik mij nog weleens verslapen.. De telefoon op snooze zetten voorkomt niet dat ik mijn bed te laat uitga.. ;-) Ganana vraagt nu elke keer of hij eruit moet als ik eigenlijk uit bed had gewild, of wanneer ik eruit ga. Maar.. Zij gaan er dus uit als zij mij horen.. Dat houdt in: file voor de badkamer. Anjile is 5 minuten nodig, ik zo'n 15 minuten en Ganana toch zeker bijna 30-45 minuten als je hem zijn zin geeft, dus dat vergt wel wat geduld en planning 's morgensvroeg ;-)

Vanavond kwamen Gerda en Jaco Wessels eten. Ik heb deze keer het Afrikaans koken maar op mij genomen, want zo moeilijk is het niet (vooral veel bonen, (zet)meel en groene groente met een salade van witte kool etc) en ik doe het 30x sneller en zonder dat de hele keuken bezaaid is met etensresten ;-) Ganana roept al voor de 2e keer dat ik een goede vrouw zou zijn voor een Tanzaniaanse man. Hihi nee, komt niet goed ;-) Een gezellige avond, met dank aan Gerda en Jaco! Hartstikke leuk!

Morgenmiddag gaan Ganana en Anjile mee met mijn zus en haar leerlingen van De Bongerd naar de Valkhof. Ganana kan dan meefietsen en Anjile bij hem achterop. Mijn pa fietst met ze mee en na schootijd blijven zij bij mijn zus, terwijl ik een feestje heb. Geweldig hoe iedereen meehelpt en ze welkom heet!!!

Kortom, nog maar een weekje en dan gaan ze alweer. Twee dagen erna ga ik ruim 5 weken rondreizen in Indonesië. Deze keer overigens niet als reisleider, want de reis die ik via Beter-uit Reizen zou leiden naar Bali en Java ging helaas niet door wegens te weinig deelnemers. Ik ga met Shoestring, dus avontuurlijker en ik laat mij leiden deze keer ;-) Ik heb er zin in, maar weet nu al dat ik Ganana en Anjile ga missen.. Ganana zei vanavond nog aan tafel dat het voor Anjile zeker vakantie is. Een vrouw in Tanzania staat 's morgens erg vroeg op, begint al met het eten voor iedereen, gaat daarna kinderen wegbrengen naar school en evt zelf werken. Komt zij vermoeid thuis van haar werk, kinderen weer opgehaald en dan weer eten koken. Even naar de Chinees gaan is er niet bij en reken er maar niet op dat die mannen iets uitvoeren.. Ganana zet ik hier ook gewoon aan het werk: opvoeden die kerels hihi gewoon emanciperen ;-) Hij wil dat ook, hoor, dus geen probleem. Hij kookt de ugali (gewoon net zolang in een pan met meel roeren totdat er een dikke klont deeg ontstaat, zo moeilijk is het niet) maar hij voelt zich dan alsof hij het hele diner heeft gekookt. Ook daar lachen wij weer om en Ganana zegt dat ik hem maar dingen moet leren. Nou, planten water geven dan maar? Ik dacht minstens dat hij de planten bij de buren ook water had gegeven, maar het bleek dat hij met mijn kleine gietertje niet alleen de planten in de pot, maar ook de tuin aan het watergeven was ;-) Mannen zijn hardleers.. Ik zweer het je.. ;-)

Wel zal het straks weer rustig zijn in huis. Ik denk dat ik de logeerkamer maar ga verhuren. ;-) Welkom, gemeubileerde kamer, met tv en dvd-speler, wel af en toe helpen in de huishouding, bijv de tuin begieten ;-)

He mensen, bedankt voor jullie bijdrage, interesse op welke manier dan ook, dat doet mij zo ontzettend goed! Zo was het ook geweldig om wat portemonees te vinden in mijn brievenbus!!!! Van Gerda en Wim, denk ik? Heel hartelijk bedankt! Bedankt ook alle scholen die ons uitgenodigd hebben, geld hebben ingezameld!

Heb je zin, welkom op het afscheidsfeestje, zie vorig bericht. Ganana en Anjile zijn dat wel een beetje gewend, dat er dan een feestje is wanneer mensen weggaan. In Kenia was het zelfs zo dat er dan ineens mensen komen die je nog nooit eerder hebt gezien, omdat er gratis eten was. Nu wil ik niet zeggen dat het Afrikaanse eten echt heerlijk is en je daarom moet komen, maar als je zin hebt, welkom om met Ganana en Anjile kennis te maken en ze een goede reis te wensen!

Lieve groet,
Dinja!

ps Matthieu: dank voor je lieve berichtjes! Ben je alweer in Nederland? Gaat het goed met de nieuwe opzichters?

ps 2: er stond dinsdag weer een stukje in de krant, nu in Twents Volksblad: http://www.deweekkrant.nl/pdfarchief/viewer?archive=14468 pagina 20/21 over het bezoek aan De Barbierschool.

  • 01 Juli 2009 - 23:54

    Jochem:

    eyey!!

    Super om zo de verhalen ook te lezen en mee te genieten, vond het erg leuk en gezellie zondag, ff lekker dagje relaxen en genieten van en met elkaar!!
    Geniet ze nog de laatste dagen en tot woensdag

    xx

  • 03 Juli 2009 - 20:23

    Fam. Romate:

    Hallo Dinja,
    ook ik lees de verhalen met veel plezier wat je allemaal doet en beleeft met de vrienden uit Tanzania. Erg leuk om te lezen! Nou gaan wij en nog wat anderen binnenkort naar Tanzania om de Kilimanjaro te bewandelen.
    Hebben jouw vrienden nog goede tips voor ons?

  • 07 Juli 2009 - 21:19

    Jenta:

    Fijn om je verhalen te lezen, je hebt ze een prachttijd bezorgd, ik heb genoten van jullie bezoek in Amsterdam. Zaterdag de 10e kom ik even om Ganana en Anjile uit te zwaaien en jou een fijne vakantie te wensen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stichting Kansen: Hart voor Tanzania

www.stichtinghartvoortanzania.nl www.stichtingkansen.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 150395

Voorgaande reizen:

30 November 2002 - 30 November 2017

Fondswerving voor de bouw van een doveninstituut

01 Januari 1980 - 23 Februari 2014

Diverse reizen

Landen bezocht: