UPDATE: Goede berichten uit Dodoma, Tanzania! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu UPDATE: Goede berichten uit Dodoma, Tanzania! - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Stichting Kansen: Hart voor Tanzania Dinja J. Konijnenbelt - WaarBenJij.nu

UPDATE: Goede berichten uit Dodoma, Tanzania!

Door: Dinja!

Blijf op de hoogte en volg Stichting Kansen: Hart voor Tanzania

11 December 2008 | Nederland, Nijverdal

Beste mensen: vrienden, familie, geïnteresseerden en/of sponsors,

Vanuit Tanzania kan ik jullie het volgende melden. Goede berichten en dat doet mij goed, ik hoop u/jou ook!

Saskia Tien is als vrijwilliger (logopediste) nu 1,5 jaar werkzaam bij de school in Tanzania en zij en Robin berichten mij het volgende:

De kinderen hebben een enorme vooruitgang laten zien, zowel op sociaal-emotioneel, leer-, als taalontwikkelingsniveau. Je merkt dit in heel veel dagelijkse activiteiten.

Vanuit een warm en regenachtig (het regenseizoen is begonnen) Dodoma kan gemeld worden dat er wederom progressie geboekt is! De kinderen werken beter samen, er is veel meer creatief spel, minder frustraties en ruzies en er hangt een gezellige sfeer op het schoolterrein. Er wordt gezellig samen gegeten in de eetkeuken en de kinderen nodigen de begeleiders en docenten altijd uit om mee te eten! Kortom, zij leren echt samen te delen en samen te leven, terwijl zij door hun families en omgeving vaak totaal aan hun lot overgelaten worden en hier lukt het dus om een veilige plek voor ze te creëren zodat ze toch meer tot hun recht kunnen komen.

De oudere doven werken hard mee aan de bouw van de huizen en de audiometrie ruimte. In de praktijkruimte worden de auto's, motoren en vele andere schoolse materialen gemaakt en gerepareerd door de jongeren die een beroepsopleiding volgen en hier meteen hun "stage" uitvoeren.

Komend (school)jaar kan er al gestart worden met 6 klassen!!!
3 Pre-primary klassen (kleuterschool 1,2,3) en 3 Primary klassen ( Standard 1A, 1B, 2). We hebben twee dove leerkrachten Margret (voor de jongste kinderen) en Kessy (voor de oudste kinderen). De andere leerkrachten zijn horend en leren gebarentaal. Wekelijks krijgen we nieuwe aanmeldingen van nieuwe kinderen. We hopen dat we dat we snel weer kinderen kunnen aannemen, het is namelijk heel belangrijk om de jongste kinderen goed onderwijs te kunnen bieden en ze daarmee in de goede richting te begeleiden.

De plannen voor volgend jaar zijn: afronding van de bouw van de audiometrie ruimte en voortzetten van de bouw van de praktijkruimte waar onze oudere doven Praktijkonderwijs (o.a. Vocational Training) krijgen.

==

Na een noodoproep in het voorjaar van 2008, meldden zich gelukkig velen van u: diverse scholen, kerken, particulieren en bedrijven zich aan om een project te gaan starten om geld in te zamelen. Vandaar dat ik (Dinja) dan ook heb besloten om weer verder te gaan, in de hoop dat over ca. 2 jaar het gehele doveninstituut gebouwd zal zijn en in ieder geval de voortgang gewaarborgd zal zijn via hulp van de lokale kerk en overheid. Een tweede periode met Wilde Ganzen zal binnenkort afgesloten worden en daarna wil ik een nieuwe aanvraag indienen voor de fondswerving voor de derde bouwfase. Ik hoop op (particuliere) initiatieven om mij te steunen in dit doel.

Leuke initiatieven zijn onlangs genomen door o.a. PCB De Bongerd (inzameling zendingsgeld), Alcedo bv (adviseurs voor milieu, geluid, trillingen en bouwfysica http://www.alcedo.nl/ ), de kerst- commissie RK Nijverdal/Hellendoorn zamelt collectegeld in komende kerstdagen voor o.a. St. Hart voor Tanzania, Jan Barbierschool Hellendoorn wil een presentatie houden voor de leerlingen en zamelt zendingsgeld in en Christelijke Basisschool De Es in Hellendoorn heeft spullen verkocht van/voor St. Hart voor Tanzania en geld ingezameld. Anneke van Dongen probeert net als ondergenoemde, maar dan vanuit Ede spullen aan de man/vrouw te brengen: Afrikaanse stoffen, beeldjes en doeken zijn via haar te bestellen vanuit Ede via: ja.vandongen@filternet.nl)

Alcedo en deze scholen hebben gehoor gegeven aan de noodkreet van Dinja (begin 2008) om de voortgang van het project te verzekeren. Ook besloten een aantal particulieren maandelijks een bijdrage te storten op het rekeningnummer van de stichting. Geweldig, maar toch hoopt Dinja op nog meer initiatieven..

==

Robin geeft aan dat in Tanzania alles ook duurder wordt - net als in de rest van de wereld volgen ook wij hier gewoon de ontwikkeling en helaas staat hier tegenover dat mensen niet meer inkomen krijgen. De lokale bevolking heeft het hier erg zwaar, buiten hun eigen schuld om.

Om de doven toch in staat te stellen contact te houden met de projectleider in Tanzania, Robin van Donkersgoed en te leren zich aan (school)tijden te houden, zamelt Dinja dan aldoor ook mobieltjes (liefst met oplader, sms- en trilfunctie) en horloges in. Deze kunt u inleveren bij de balie van Toyota Konijnenbelt in Nijverdal, aan de Wierdensestraat 27-31.

Tevens zijn hier de laatste kalenders en gedichtenbundels met unieke foto's, recepten en verhalen uit Tanzania verkrijgbaar. Altijd leuk om in huis te hebben, te geven aan mensen die graag reizen of meer van het land of het project willen weten. De laatste exemplaren gaan voor de speciale prijs van € 5,- per stuk de deur uit. Eveneens zijn deze dus verkrijgbaar bij de balie (ingang verkoop/showroom) Toyota Konijnenbelt of te bestellen via: dinjakonijnenbelt@versatel.nl

Voor meer informatie over het werk van Dinja voor Stichting "Hart voor Tanzania":

===

Rest mij u/jou een warme, gezellige decembermaand te wensen en Gezegende Kerstdagen!

Een hartelijke groet,
Dinja Konijnenbelt

• 11 December 2008 - 09:54

Willy De Koning:

Dinja, Saskia en Robert (en alle anderen) heel veel sterkte en succes gewenst met jullie prachtige werk. De foto 'blij met boeken' spreekt boekdelen. Daar doe je het voor!
    Dankjewel dat jullie dit willen doen, mede namens ons.
    Hartelijke groet van Jan, Willy en Emma de Koning, Sittard

• 11 December 2008 - 09:56

Christine:

hey dinja
    hoe is het met jou zit je in tanzania!

gr

• 11 December 2008 - 12:17

Denice:

hoi Dinja,
    leuk om wat van je actie te horen en van jou.Succes en Zijn zegen toegebeden. Zit je nu in Tanzania of in nijverdal?
    maakt niet uit.`t Ga je goed!!

• 11 December 2008 - 12:19

Dinja:

ps ik ben in Nederland! ;-) Hopelijk deze zomer weer een bezoek aan het project...

• 11 December 2008 - 15:57

Wil En Gerard Holten:

Wij zijn blij dat het toch allemaal nog doorgaat in Dodoma en met het bericht van jou Dinja. We zullen onze financiele bijdrage weer overmaken. Alle sukses met het afmaken van de zo
    belangrijke klus !

• 11 December 2008 - 19:39

Mathieu:

Lieve Dinja,
    Geweldig wat jullie daar allemaal voor elkaar krijgen. Neem binnenkort via de mail contact met je op.
    groetjes